Summa sidvisningar

torsdag 12 januari 2012

Fåfängligheters fåfänglighet

Jesse James brukade slå upp Bibeln på måfå för vägledning. Gör sammalunda och den öppnar sig på Predikaren 1 kapitel:

"Detta är Predikarens ord, Davids son, konungen i Jerusalem. 2. Fåfängligheters fåfänglighet! säger Predikaren. Allt är fåfänglighet!"

Eller för att tala med Shakespeare:

“Life's but a walking shadow, a poor player, that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more; it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.”


Hade så när gett upp sju års bloggande, när dessa rader på DN Kultur ingjöt nytt mod:


Sist, men inte nödvändigtvis minst, har vi ”politiskt inkorrekta” rörelsen. Den kännetecknas främst av en kompakt misstro mot etablerade medier och kulturutövare och har därför skapat sig egna arenor på nätet. Än så länge tämligen torftiga sådana, främstideellt drivna sajter med fullt fokus på negativa inslag i islam, invandrarbrottslighet och just etablerade mediers, kulturutövares och debattörers påstådda lögner och hyckleri. Ändå växer segmentet –en vanlig vecka följs de ledande sajterna av hundratals tusen svenskar. Den ledande sajten Axpixlat når enligt vissa mätningar fler läsare på nätet än Sydsvenska Dagbladet.

Samtidigt samlar det snåriga diskussionsforumet Flashback över 600.000 registrerade medlemmar. Om trenden fortsätter är den parallella offentligheten snart och ironiskt nog lika offentlig som offentligheten själv.
Vem som vinner kampen om framtidens kulturella dagordning – om nu någon gör det – återstår att se. Men hittills tyder ingenting på att nästa ledande narrativ är mer nyanserat än den slentrianvänster som Bengt Ohlsson red till storms mot.


http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vad-kommer-i-stallet-for-kultureliten?rm=print

Mina svårräknade bloggar (kallats för Shapeshifter av Conservative Swede) har varit och är en del av "den politiskt inkorrekta rörelsen". Inte minst för deras inriktning på "etablerade mediers, kulturutövares och debattörers påstådda lögner och hyckleri".

Kanske vi inom denna rörelse "gör skillnad" i alla fall, trots vår "torftighet"; droppen urholkar stenen. Tålamod, ja, man måste ha tålamod, som Livia i tv-serien "Jag, Claudius", ingen smickrande jämförelse kanske, men den kom för mig spontant!


5 kommentarer:

  1. Spontan kommentar: skeendet bekräftar oss. Utvecklingen så som den är, och med möjligheten att yttra sina åsikter via internet, gör att tiden är på vår sida. Vi regimkritiker och oppositionella.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ny grej här på blogger. Kanske skulle svarat här istället. Jag vet inte. Har i alla fall svarat på det gamla sättet.

      Radera
  2. Tack, Lennart. Läste din text om varför man bloggar och din slutsats att det är för ens egen skull.

    Strategiska inlägg

    För så är det, ytterst, ty även utan läsare, skulle jag antagligen blogga. Å andra, alla trevliga och finurliga kommentarer värmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, har du fått sådana här svarsfält. Jag har också Blogger men har inte sett det än. Nåja, apropå inlägget: jag har funderat vad som var så speciellt med Viktor Barth-Krons artikel, DN-grejen du citerade. Och det var: han använde inte rasiststämpeln! Så vitt jag kan se. Att kalla oss "den politiskt inkorrekta bloggosfären" är onekligen ett framsteg. Jag menar, vi vet ju redan att vi inte är rasister. Men nu har alltså eliten börjat märka att rasistkortet är utnött.

      Barth-Kron är borgerlig, de är kanske lite mer försiktiga än, säg, en Åsa Linderborg på AB. Ändå är DN rätt vänster så man kan se Barth-Krons krönika som ett tecken i tiden kanske.

      Re bloggandet: man gör det för sitt eget nöje. Och lagoma doser kommentarer är kul. Ibland får man debatt och det har sin tjusning också men jag tror en sådan som, säg, Gotiska Klubben är mer debattmänniska än jag.

      Radera
  3. Jag vet inte om jag är debattmänniska à la Gotiska Klubben. Jag gillar "tuggmotstånd" eftersom det tvingar mig att försöka formulera motargument. Ibland blir motargumenten bättre än de ofta alltför långa texter jag skriver, ofta för att "gardera" mig mot alla tänkbara invändningar. Vilket i och för sig motverkar att debatter uppstår. Å andra sidan, "stjäl" jag tid till bloggandet från annat, som jag borde prioritera. Ett slags prokrastinering, kanske. Så till och från blir bloggandet stressigt.

    SvaraRadera

Kommentarer som bryter mot lagen kommer inte att publiceras, inte heller grova övertramp i fråga om vett och etikett. Lägg alltså band på ilskan och formulera er frustration på elegant sätt. Vidare ber jag i förväg om ursäkt för att publicering av kommentarerna kan dröja upp till en dag, i värsta fall två.